Самостійна робота студента (СРС) – це самостійна діяльність-учіння студента, яка планується викладачем разом зі студентом, але виконується студентом за завданнями та під методичним контролем викладача без його прямої участі. Для її здійснення може бути відведено до 60% кількості годин, призначених для вивчення навчальної дисципліни. Безумовно, що якість виконання СРС впливає на успішність опанування навчальної дисципліни і відповідно рівень навчальних досягнень студента.
Основними видами самостійної роботи при вивченні хімії є опрацювання теоретичного матеріалу, вивчення алгоритмів розв’язання типових задач і виконання завдань, підготовка до аудиторних занять – лекційних, практичних, лабораторних; підготовка до різних форм контролю; виконання індивідуальних завдань.
Методика організації самостійної роботи студентів у процесі вивчення хімічних дисциплін містить такі компоненти як: 1. організаційний; 2. мотиваційно-стимулювальний; 3. змістовий. Самостійна робота студентів відбувається за умови впровадження у навчальний процес змішаної моделі навчання, для якої в якості базової використовується face-to- face driver. В якості платформи для навчального спілкування та розміщення усіх необхідних навчально-методичних матеріалів обрано Google classroom.
Застосування запропонованої методики організації самостійної роботи студентів у процесі вивчення хімічних дисциплін підвищує ефективність засвоєння курсів хімічних дисциплін за умови таких чинників:
- формування позитивної мотивації у студентів для виконання самостійної роботи;
- формування навичок самостійної роботи
- урізноманітнення видів самостійної роботи, що пропонується студентам для виконання (текстові файли, мультимедійні презентації, відеоматеріали тощо);
- оперативного використання зворотного зв’язку студент-викладач.
Дослідження спрямоване на удосконалення методики організації самостійної роботи студенті при вивченні хімічних дисциплін для різних спеціальностей та розробки навчально-методичних матеріалів.
Публікації за напрямком дослідження
- Лицман Ю. В., Чайченко Н.Н. Из опыта организации самостоятельной работы студентов// Сборник научных статей. Актуальные проблемы химического образования в средней и высшей школе:. – Витебск : ВГУ имени П. М. Машерова, 2016. – С. 268-270.
- Лицман Ю. В. Использование сервисов Google для организации самостоятельной работы студентов при изучении биоорганической химии // Актуальные проблемы химического образования в средней и высшей школе: сб. науч. статей.- Витебск: ВГУ имени ПМ Машерова, 2018.- С. 267-269.
- Ліцман Ю.В. Використання моделі "Ротація станцій" при вивченні медичної хімії// Сучасний рух науки: тези доп. IV міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 6-7 грудня 2018 р. – Дніпро, 2018. - С.777-779.
- Ліцман Ю.В. Методика проведення лекційних занять з біоорганічної хімії за умови застосування змішаного навчання// Шляхи вдосконалення позааудиторної роботи студентів. Матеріали IX Науково-методичної конференції /За загальною редакцією проф. Проценка І.Ю. -Суми: Сумський державний університет, 2018. – С. 30.
- Ліцман Ю.В., Звоник К.В. Мультимедійні додатки з неорганічної хімії// Сучасні технології у промисловому виробництві: матеріали VІ Всеукраїнської міжвузівської науково-технічної конференції. - Суми: СумДУ, 2019. – С. 302.
- Ліцман Ю.В., Захарченко А.Ю., Хелемеля В.С. Розробка навчальних фото та відео-завдань з хімії Мультимедійні додатки з неорганічної хімії// Сучасні технології у промисловому виробництві: матеріали VІ Всеукраїнської міжвузівської науково-технічної конференції. - Суми: СумДУ, 2019. – С. 303.
- Ліцман Ю.В.,Швець О.Г.,Осьмук Н.Г. Види навчальних завдань з біоорганічної хімії в умовах використання дистанційної технології навчання.// «Проблеми та перспективи розвитку сучасної науки в країнах Європи та Азії» Матеріали ХХVІІІ Міжнародної науково-практичної інтернет-конференці.- Переяслав,2020. С 31-34.